Η συνεργασία εκπαιδευτικού - γονέα είναι εξαιρετικά σημαντική για την ψυχολογία του παιδιού: όταν το παιδί αντιλαμβάνεται ότι σχολείο και σπίτι συνεργάζονται αρμονικά, τότε νιώθουν πιο ασφαλή, καθώς οι δύο κόσμοι τους (της οικογένειας και του σχολείου) ενώνονται. Συνεπώς, ο γονέας πρέπει να είναι συμμέτοχος στην εκπαιδευτική διαδικασία, μένοντας ενήμερος για το πρόγραμμα που ακολουθείται, τους στόχους που τίθενται, τις δραστηριότητες που αναπτύσσονται αλλά και για τις απαιτήσεις του σχολείου. Παρακάτω παρατίθενται πληροφορίες για τον τρόπο προετοιμασίας και τη φοίτηση των μαθητών/τριών του Τ.Ε.Γ. Ουλμ και δίνονται κάποιες πρακτικές συμβουλές για τον τρόπο που οι γονείς μπορούν να συνεισφέρουν στη θετική εξέλιξη των παιδιών τους:

Πρακτικές πληροφορίες

Σε όλες τις τάξεις του σχολείου μας έχουμε τρία τετράδια:

Τετράδιο Γλώσσας: Οι μαθητές/τριες γράφουν την αντιγραφή δύο φορές και τις ασκήσεις που δίνονται για το σπίτι. Καλό είναι να ελέγχεται από τους γονείς.

Τετράδιο Ορθογραφίας: Γράφουν την ορθογραφία μέσα στην τάξη. Σε αυτό το τετράδιο δε γράφουν στο σπίτι ποτέ. Οι γονείς μπορούν να το ελέγχουν, για να ενημερώνονται για τις επιδόσεις των παιδιών τους.

Πρόχειρο: Το χρησιμοποιούμε για σημειώσεις.

Στις μεγάλες τάξεις (Ε’ – ΣΤ’ και Γυμνάσιο) υπάρχει και το τετράδιο παραγωγής γραπτού λόγου, στο οποίο οι μαθητές/τριες γράφουν εκθέσεις ή μικρά κείμενα.

Σε όλες τις τάξεις πρέπει ο/η κάθε μαθητής/τρια να έχει ένα ντοσιέ Α4, για να τοποθετεί με τη σειρά τα φυλλάδια με γραμματικές ασκήσεις και θεωρία.

ΥΛΙΚΑ: Η κασετίνα πρέπει να περιέχει: Χάρακα, δύο μολύβια, γόμα, ξύστρα, ψαλίδι, κόλλα stick, ξυλομπογιές ή/και μαρκαδόρους.

Παρακαλώ ελέγχετε διακριτικά ότι η σχολική τσάντα περιέχει όλα όσα χρειάζονται τα παιδιά σας. Η προετοιμασία της είναι δουλειά του παιδιού και όχι του γονέα. Αποτελεί ένα από τα πρώτα μαθήματα οργάνωσης.

Εργασία στο σπίτι

Οι μαθητές/τριες ελέγχουν όλα τα βιβλία και τα τετράδια και επισημαίνουν τις εργασίες που πρέπει να γίνουν. Εξασκούνται στην ανάγνωση (τουλάχιστον 5 φορές δυνατά). Καλό είναι ένας γονέας (που να γνωρίζει ελληνικά) να ακούει την ανάγνωση. Στη συνέχεια εξασκούνται στην ορθογραφία (αντιγραφή 2 φορές). Τέλος, εργάζονται με τις ασκήσεις των φυλλαδίων που έχουν τυχόν δοθεί.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Αν το παιδί δεν προλαβαίνει να ολοκληρώσει το σύνολο των εργασιών που έχει δοθεί, ας επιμείνει στη σωστή ανάγνωση και στην εξάσκηση της ορθογραφίας.

Κανόνες της τάξης - Κοινωνικές Δεξιότητες

Κάθε μαθητής/τρια πρέπει να μάθει:

• Να περιμένει τη σειρά του/της για να μιλήσει έχοντας σηκώσει το χέρι.

• Να είναι υπομονετικός/ή και να διαφωνεί ευγενικά.

• Να συμμετέχει στη συζήτηση και να αποδέχεται την καλοπροαίρετη κριτική.

• Να μη λειτουργεί παρορμητικά και να μη δημιουργεί προβλήματα με τη συμπεριφορά του/της.

• Να μην είναι αμέτοχος/η και αδιάφορος/η αλλά ενθουσιώδης και πρόθυμος/η.

Σημασία μελέτης στο σπίτι

Συχνός διάλογος γονέα-παιδιού:

  -Κάθισε παιδί μου να διαβάσεις.

  -Θα τα κάνω αργότερα / Δε μας έβαλε τίποτα / Τα ξέρω!

• Η μελέτη στο σπίτι ενισχύει αυτά που διδάχτηκε στο σχολείο.

• Διδάσκει επιπλέον δεξιότητες που το παιδί δε διδάχτηκε στο σχολείο λόγω έλλειψης χρόνου ή υλικών.

• Το παιδί μαθαίνει να είναι συνεπές, υπεύθυνο, μαθαίνει να οργανώνει τον χώρο και τον χρόνο του και να συγκεντρώνεται.

• Συμφιλιωθείτε με το γεγονός ότι τα περισσότερα παιδιά δεν αγαπούν τη μελέτη στο σπίτι. Όταν υπάρχουν αμέτρητα άλλα πράγματα που μπορούν να κάνουν, είναι δύσκολο να κάνετε τη μελέτη ελκυστική.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;

• Βοηθήστε το παιδί, μην το αναγκάζετε.

• Μπορείτε να φωνάξετε να παρακαλέσετε, να απειλήσετε, να δωροδοκήσετε, αλλά καμιά από αυτές τις εξουθενωτικές συμπεριφορές δεν θα πείσει το παιδί να καθίσει να διαβάσει.

• Καθιερώστε έναν χώρο ήσυχο και με καλό φωτισμό για να μελετά το παιδί.

• Καλό είναι να βρίσκεται μακριά από τον υπολογιστή ή την τηλεόραση ή, αν αυτό δεν γίνεται, οι συσκευές να είναι κλειστές.

• Βεβαιωθείτε ότι το παιδί έχει ό,τι χρειάζεται για να διαβάσει.

• Συναποφασίστε, όσο αυτό είναι δυνατό, την ώρα της μελέτης. Αφήστε το παιδί να αισθανθεί ότι έχει κάποιο έλεγχο, δίνοντας του επιλογές για το πότε θα μελετήσει.

• Καθοδηγήστε το να κάνει πρώτα αυτά που θεωρεί δύσκολα, καθώς θα είναι πιο ξεκούραστο.

• Αφήστε κάποιες περιόδους όπου το παιδί δε θα διαβάζει καθόλου, όπως την Παρασκευή το βράδυ, ή την Κυριακή.

• Χρησιμοποιήστε την επιβράβευση για να βρει το παιδί εσωτερικά κίνητρα: Δίνοντας περισσότερη σημασία στην καλή δουλειά και όχι στην κακή ή στα λάθη, τονώνετε τον ενθουσιασμό του παιδιού και τη θέλησή του να συνεχίσει την προσπάθεια.

• Το παιδί συνηθίζει να συνδέει το τέλος της μελέτης με εσωτερική ικανοποίηση ή καλύτερη μάθηση.

• Επιβραβεύστε λεκτικά, αλλά να είστε συγκεκριμένοι. Δηλώστε ότι είστε περήφανοι που το παιδί ήταν οργανωμένο/συγκεντρωμένο κτλ.

• Είναι σημαντικό να ορίσετε τον ακριβή λόγο που είστε χαρούμενοι ή περήφανοι, ώστε το παιδί να ξέρει ποια συμπεριφορά πρέπει να κρατήσει.

• Επιλέξτε απλές εξωτερικές επιβραβεύσεις: μια βόλτα στο πάρκο, να παίξετε μαζί ένα παιχνίδι. Έτσι το παιδί συνδέει την καλή επίδοση με περισσότερη διασκέδαση με την οικογένεια.

• Δώστε την ευθύνη στο παιδί: είναι απαραίτητο να μάθει το παιδί ότι οι συνέπειες της μελέτης εξαρτώνται από το ίδιο και όχι από εσάς.

• Με την προϋπόθεση ότι παρέχετε υποστήριξη και ένα δομημένο περιβάλλον και ότι έχετε συμφωνήσει για την ώρα της μελέτης, όποια εργασία δεν έχει ολοκληρωθεί αποτελεί μάθημα για το παιδί για να αναπτύξει υπευθυνότητα.

• Αφήστε το παιδί να υποστεί τις συνέπειες στην τάξη. Είναι σχεδόν σίγουρο ότι πολύ σύντομα θα αρχίσει να μελετά στο σπίτι.

• Προσπαθήστε να συνδέσετε τις δεξιότητες που μαθαίνει το παιδί με αυτό που κάνετε εσείς: αν το παιδί κάνει ανάγνωση, διαβάστε κι εσείς ένα βιβλίο.

• Είναι φυσικό αυτό να μην μπορεί να γίνει κάθε μέρα, αλλά αποφύγετε την ώρα που μελετά το παιδί, να βλέπετε τηλεόραση ή να ακούτε μουσική.

• Η ξεκούραση είναι σημαντική. Αποφεύγετε την κούραση πέρα από τα όρια της αντοχής του. Βραδινός ύπνος το αργότερο στις 21:00.

Επικοινωνία με το σχολείο - Συνεργασία με τον δάσκαλο

Ως ημέρα συνεργασίας δασκάλου-γονέων έχει οριστεί η Πέμπτη και ώρα: 16:50-17:30. Πρέπει να έχετε ενημερώσει τουλάχιστον από την προηγούμενη ημέρα για τη συνάντηση στο τηλέφωνο: 015166752829 ή στο e-mail: mail(at)ulm.europe.sch.gr.